Miasto Ciechanów wprowadza od września dwujęzyczność we wszystkich ośmiu przedszkolach samorządowych. Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje najbardziej naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Program obejmie ponad 1 tys. przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat i zostanie w pełni sfinansowany przez budżet miasta.

Od września 2024 r. w ośmiu ciechanowskich przedszkolach, do których uczęszcza 1052 dzieci rozpocznie się wdrażanie Programu Powszechnej Dwujęzyczności. Jego celem jest nauka języka obcego poprzez codzienne, kontekstowe osłuchiwanie z nim dzieci w okresie szczególnej wrażliwości językowej.

Do codziennych zajęć 44 grup przedszkolnych w Ciechanowie wprowadzone będą scenariusze dostosowane do wieku dzieci od 2 do 6 lat. Obejmą zabawy językowo-muzyczno-ruchowe, które umożliwiają najmłodszym sprawną i efektywną naukę języka obcego. Dzięki temu dzieci nauczą się go podczas spędzania czasu z rówieśnikami przy wykorzystaniu piosenek, filmów czy innych materiałów edukacyjnych. Program zakłada naukę poprzez kojarzenia słów z konkretną sytuacją. W metodzie nie ma tłumaczenia słów na język polski i odwrotnie.

– Jako miasto inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w postaci dróg, budynków czy otwartych przestrzeni, ale inwestujemy też w ludzi, także w najmłodszych mieszkańców Ciechanowa. Poza umiejętnościami językowymi nowy program gwarantuje również liczne korzyści dla rozwoju intelektu, psychiki i szerokich kompetencji najmłodszych. Będzie to też ułatwienie dla rodziców oraz opiekunów, którzy dbają o edukację swoich pociech na najwyższym poziomie już od najmłodszych lat – podkreśla prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński.

Rozwój dwujęzyczności dzieci poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć, pogłębia wrażliwość. Mózg dziecka otrzymuje regularną dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.

Program Powszechnej Dwujęzyczności zakłada wykorzystanie serii edukacyjnych: „Baby Beetles” oraz „Tom and Keri”, dostosowanych do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Przedszkolaki otrzymają ćwiczeniówki, a wychowawcy anglojęzyczni pomoce uatrakcyjniające naukę poprzez zabawę, m.in. pacynki. Nauczyciele przejdą szkolenia przygotowujące do realizacji programu.

Program dwujęzyczności jest oparty na koncepcji znanej i cenionej lingwiski Claire Selby, która od kilkunastu lat tworzy materiały do nauki angielskiego dla najmłodszych. Jest autorką pełnych kursów szkolnych wydawanych przez Cambridge University Press, Oxford University Press i Foreign Language and Research Press (Chiny). Pracuje również jako doradca BBC Worldwide w zakresie dziecięcej edukacji językowej. Jej działalność zdobyła uznanie i była wielokrotnie nagradzana, m.in. wyrówżnieniem w konkursie na najlepszy produkt edukacyjny dla dzieci organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka (2004), Nagrodą Komitetu Olimpijskiego w Pekinie za piosenkę olimpijską, wyróżnieniem w Cannes dla serialu Tom and Keri przyznanym przez Dziecięce Jury (MipJunior 2012), trzema wyróżnieniami British Council za publikacje związane z nauczaniem dzieci języka angielskiego oraz nagrodą The English-Speaking Union za innowacyjność w tworzeniu materiałów do nauki języka angielskiego dla dzieci.

Skip to content